RSS

Malta 7-10 maj 2015 (del 2)

18 Maj
Lördagen ägnades mest åt att ta mig till Gozo (Maltas andra ö) och dit tar man sig med de hypersnabba bussarna (när de inte står still kör de som bil (buss-)tjuvar Phuuu...  Sedan en långsam färja men det var gött att relaxa lite...

Lördagen ägnades mest åt att ta mig till Gozo (Maltas andra ö) och dit tar man sig med de hypersnabba bussarna (när de inte står still kör de som bil-(buss-)tjuvar Phuuu… Sedan en långsam färja men det var gött att relaxa lite och samla krafter…

Framme på Gozo åkte jag buss till Ir-Rabat (Victoria) busscentralen och sedan vidare ut till Azure Window. Där finns två Earthcacher och en traditionell och enligt Google så är Azute Window en av Maltas mest besökta platser så hit måste jag kika...

Framme på Gozo åkte jag buss till Ir-Rabat (Victoria) busscentralen och sedan vidare ut till Azure Window, Bussarna går en gång i timmen och typiskt att jag missar ena bussen och får vänta i denna blåshåla i 50 minuter. Där finns två Earthcacher och en traditionell och enligt Google så är Azure Window en av Maltas mest besökta platser så hit måste jag kika…

Jodå det var helt fantastisk plats som inte gjorde någon besviken. Min dag var ganska blåsig men det gav den visuella fröjden den där lilla extra tuschen...

Jodå, det var helt fantastisk plats som inte gjorde någon besviken. Min dag var ganska blåsig men det gav den visuella fröjden den där lilla extra touchen…

Marken liknande mest en gigantisk schweizerost och man tänkte att risken att trampa igenom var överhängande. man ville ju inte falla ner i jordens mitt...

Marken liknande mest en gigantisk schweizerost och man tänkte att risken att trampa igenom var överhängande. man ville ju inte falla ner i jordens mitt… ej heller till rumpnissarna….

Otroligt fascinerande att kunna trampa denna lite filmhistoriska plats. Lägg märke till färgen i havet...

Otroligt fascinerande att kunna trampa denna lite filmhistoriska plats. Lägg märke till färgen i havet… I cachen här får jag passa på att berätta en märklig historia. När jag var i Ullared några veckor tidigare hittade jag en TB som jag kollade dess mål. Döm om min förvåning att den ville till Malta och helst på Gozo för här hade de varit ofta och utövat dykning och sett sjöhästar. TB:n var i form av en sjöhäst så nog var det kul att kunna placera en TB på rätt destination. (får hoppas att Hallén och grabbarna inte tog med den hem till Sverige igen 🙂

Om jag bara förflyttade mig ca 20 meter och kikade åt andra hållet fanns nästa märkliga plats. En insjö som sammanlänkas med en kanalgrotta med havet utanför...

Om jag bara förflyttade mig ca 20 meter och kikade åt andra hållet fanns nästa märkliga plats. En insjö som sammanlänkas med en kanalgrotta med havet utanför…

Harruba ?? Känner ni inte honom? inte jag heller...

Il-Harruba?? Känner ni inte honom? inte jag heller…

Ta Pinu. En magnifik kyrka lite utanför bebyggelsen. Undrar hur de kan dra besökare, men kanske gör cachen sitt för jag kom ju hit. De har en fin påskvandring också uppför berget..

Ta Pinu. En magnifik kyrka lite utanför bebyggelsen. Undrar hur de kan dra besökare, men kanske gör cachen sitt för jag kom ju hit. De har en fin påskvandring också uppför berget..

Uppför berget finns 14 stationer med nedslag i Jesu sista dagar. Här är station nr 3

Uppför berget finns 14 stationer med nedslag i Jesu sista dagar. Här är station nr 3

Här är station nr 9

Här är station nr 9

Längst upp fanns sista statyn och där passade jag på att föreviga mig själv...

Längst upp fanns sista statyn (nr 14) och där passade jag på att föreviga mig själv…

På hemvägen till hotellet stannade jag i St. Paul's Bay. Dock ingen större lycka på cacher men 4 av 7 får duga... en var borta, en hittade jag inte och en var terräng 4 på en ö med endast passage genom att delvis hoppa på hala stenar och delvis vada så jag hoppade den (också). Denna (Dejma Watch Tower) hittade jag dock och fint vatten nedanför...

På hemvägen till hotellet stannade jag i St. Paul’s Bay. Dock ingen större lycka på cacher men 4 av 7 får duga… en var borta, en hittade jag inte och en var terräng 4 på en ö med endast passage genom att delvis hoppa på hala stenar och delvis vada så jag hoppade den (också). Denna (Dejma Watch Tower) hittade jag dock och fint vatten nedanför…

Karaktäristiska båtar...

Karaktäristiska båtar…

Här ute på udden av St. Paul's Bay var min sista hittade cache (Rocky coast at Bugibba) och här kan jag visa hur ett av mina visitkort såg ut...

Här ute på udden av St. Paul’s Bay var min sista hittade cache (Rocky coast at Bugibba) och här kan jag visa hur ett av mina visitkort såg ut…

Nej, nu måste jag avsluta dagen med en god (multi) toast och en traditionell Cisk. I morgon bitti bär det av till flyget. Redan kl. 4.30 hämtas jag av transporten till flygplatsen...

Nej, nu måste jag avsluta dagen med en god (multi) toast och en traditionell CISK och ett mystery-ljus. I morgon bitti bär det av till flyget. Redan kl. 4.30 hämtas jag av transporten till flygplatsen…

 
1 kommentar

Publicerat av på 18 maj 2015 i Uncategorized

 

Ett svar till “Malta 7-10 maj 2015 (del 2)

  1. Monway

    02 juli 2015 at 20:32

    Härlig läsning och fina bilder på en hel del som jag känner igen (förutom visitkortet 😉 )!

     

Lämna en kommentar